تاکسی جای فیبر نوری را گرفت: سرمایه گذاری ۲۰ میلیون یوروی MTN  در اسنپ

تاکسی جای فیبر نوری را گرفت: سرمایه گذاری ۲۰ میلیون یوروی MTN در اسنپ

به گزارش نشریه الکترونیک ترند، اپراتور مخابراتیMTN، از افزایش سرمایه‌گذاری خود در پروژه اسنپ و دیگر شرکت‌های زیرمجموعه گروه اینترنتی ایران به میزان ۲۰ میلیون یورو خبر داده است.

این اپراتورآفریقایی این مبلغ را از سود ۱٫۱ میلیارد دلاری خود در ایرانسل (که به‌واسطه تحریم‌ها بلوکه‌شده و امکان نقل‌وانتقال آن نیز زمان بر بوده است) تامین کرده است؛ پیشتر صحبت‌هایی نیز مبنی بر استفاده از این مبلغ جهت سرمایه‌گذاری در اپراتور چهارم (ایرانیان نت) که بر روی کاغذ در زمینه فیبرنوری  فعال است، شده بود.
این افزایش سرمایه که باهدف سرعت بخشیدن به رشد این اپلیکیشن و توسعه خدمات آن در دیگر شهرهای ایران انجام‌شده است، دومین سرمایه‌گذاری بزرگ در ایران در این حوزه بوده است. پیش از این در اسفند سال گذشته شرکت سوئدی «پامه گرنت» ۶۰ میلیون یورو برای سرمایه‌گذاری در شرکت تجارت اینترنتی به نام «سرآوا» جمع‌آوری کرده بود. سرآوا از شرکت‌هایی است که دیجی‌کالا، یکی از شرکت‌های نوکار تجارت اینترنتی، را پشتیبانی مالی می‌کند.

اپلیکیشن اسنپ بانام پیشین «تاکسی یاب» در سال ۱۳۹۳ با سرمایه‌گذاری MTN راه‌اندازی شده بود؛ کسب‌وکاری که به‌طور غیرمستقیم نیز از سرمایه‌گذاری شرکت آلمانی راکت اینترنت بهره جسته است.
راکت اینترنت و MTNI پیشتر در پروژه‌های خرده فروشی آنلاین موزاندو، فروشگاه بامیلو و سرویس تحویل غذای زودفود سرمایه‌گذاری کرده‌اند که البته اولی به شکست انجامید.

اسنپ به‌عنوان اولین اپلیکیشین درخواست خودرو در ایران، تاکنون با میانگین رشد ماهیانه ۱۰۰درصدی توانسته به یکی از بازیگران اصلی تجارت ‌الکترونیک در ایران تبدیل شود. این اپلیکیشن با ده‌ها هزار کاربر به‌عنوان راننده و صدها هزار کاربر به‌عنوان مسافر توانسته به یکی از سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند در شهر تهران تبدیل شود. این اپلیکیشن همچون دیگر اپلیکیشن‌های مشابه مثل Uber در آمریکا و Didi Chuxing در چین توانسته توجه رانندگان و مسافران درون‌شهری را به خود جلب کند.

این مجموعه ده هزار راننده در تهران با جمعیت ۸.۱ میلیون نفر استخدام کرده است. به گفته اسنپ، تاکنون نیم میلیون کاربر از خدمات این سامانه در تهران استفاده کرده‌اند.

نکته جالب اینکه کریم (Careem)، رقیب بزرگ‌تر اسنپ در منطقه با بازاری به مراتب بزرگ‌تر فقط ۱۰ میلیون دلار جذب کرده است.

اسماعیل جارودی، قائم‌مقام شرکت MTN در خاورمیانه و شمال آفریقا درباره این سرمایه‌گذاری گفت: «ما از ابتدای راه‌اندازی اسنپ فعالیت آن را به‌دقت زیر نظر داشتیم و تحت تأثیر موفقیت و قدرت اسنپ برای فراگیر کردن این سیستم در تهران و افزایش تعداد کاربران آن قرار گرفتیم. آن‌ها موفق شده‌اند طی مدت کوتاهی بازار درخواست اینترنتی خودرو در ایران را در اختیار بگیرند و حالا ام.تی.ان به ادامه این مشارکت بسیار امیدوار است. »

شهرام شاهکار، مدیرعامل اسنپ، نیز درباره این افزایش سرمایه توضیح داد: «این سرمایه‌گذاری به ما کمک می‌کند تا بتوانیم خدمات اسنپ را در دیگر شهرهای ایران نیز گسترش دهیم و امکان دسترسی به این خدمت استثنایی را برای همه مردم ایران فراهم کنیم. ما به عنوان اولین و بزرگ‌ترین اپلیکیشن درخواست خودرو که در ایران تولید و توسعه یافته، به آنچه همگی تا اینجا به دست آورده‌ایم افتخار می‌کنیم و به تحکیم موقعیت خودمان به عنوان پیشتاز بازار، با پشتیبانی قوی از سمت MTN، ادامه خواهیم داد.‌»

اسنپ همانند سامانه هم‌سفری اوبر عمل می‌کند. پس از دانلود اپلیکیشن بر روی تلفن همراه، کاربران می‌توانند از خدمات اسنپ استفاده کنند. تفاوت اصلی اسنپ با اوبر این است که با توجه به عدم دسترسی شهروندان ایرانی به کارت‌های اعتباری، شیوه پرداخت برای خدمات اسنپ پول نقد است؛ اما آنچه اسنپ را در ایران منحصربه‌فرد کرده این است که نرخ سفر از طریق اسنپ از پیش تعیین‌شده است که کاربران را از دردسرهای چانه زدن با راننده رها کرده است.

شرکت اسنپ اعلام کرده که در بلندمدت قصد توسعه خدمات خود به شهرهای دیگر و حتی اضافه کردن خدمات گرفتن سفارش‌ها و تحویل کالا به منزل مشتری‌ها را دارد.

ام تی ان در ایرانسل که دومین اپراتور تلفن همراه بزرگ ایران است، ۴۹ درصد سهم دارد و کنسرسیوم مشترک متعلق به شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تحت عنوان شرکت گسترش الکترونیک ایران نیز ۵۱٪ درصد از سهام ایرانسل را به خود اختصاص داده است.

گردآوری: تحریریه نشریه الکترونیک ترند