جریمه ۴۸ میلیون دلاری T-Mobile به دلیل عدم شفافیت در ارائه اینترنت نامحدود

جریمه ۴۸ میلیون دلاری T-Mobile به دلیل عدم شفافیت در ارائه اینترنت نامحدود

سازمان تنظیم مقررات امریکا (FCC)، در پی شکایت برخی کاربران از اپراتور مخابراتی T-Mobile، این شرکت را مبلغ ۴۸ میلیون دلار جریمه کرده است؛ علت شکایت، کاهش سرعت اتصال کاربران پرمصرف در “بسته اینترنت نامحدود” عنوان‌شده است.

به گزارش نشریه الکترونیک ترند، شرکت T-Mobile در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که سرعت بارگذاری داده برای سه درصد پرمصرف‌ترین کاربران خود را کاهش داده است. ظاهراً این کاربران افرادی هستند که حدود ۱۷ گیگابایت در ماه مصرف داده دارند. محدودیت ذکرشده تنها پس از گلایه‌های متعدد از طرف کاربران افشا شد و افراد زیادی را شگفت‌زده کرد.
“تی موبایل” جریمه رگولاتوری را قبول کرده و گفته است مشتریان تأثیر پذیرفته از این قانون، واجدالشرایط ۴ گیگابایت ترافیک اضافی تحت پلن « MINT» می‌شوند؛ همچنین تخفیف ۲۰ درصدی در  خرید لوازم جانبی تلفن به آن‌ها تعلق خواهد گرفت؛ این شرکت همچنین موافقت کرده است که جریمه یادشده را نیز پرداخت کند.
از ۴۸ میلیون دلار جریمه مصوب شده، ۳۵.۵ میلیون دلار به مشتریان T-Mobile و ۷.۵ میلیون دلار هم مستقیماً به خزانه‌داری ایالات‌متحده بابت سهم رگولاتوری پرداخت می‌شود؛ ۵ میلیون دلار هم در قالب خدمات و تجهیزات به مدارس آمریکا به ارائه می‌شود.

ماجرا چه بود؟

در تبلیغات این اپراتور گفته شده بود که طرح نامحدود است اما جزئیات این طرح به صورت شفاف اعلام نشده بود، که این کار نقض قوانین و اصول شفافیت “اینترنت آزاد” در سال ۲۰۱۰ است.

طبق اطلاعاتی که به‌تازگی ارائه‌شده است، صدها مشتری ناراضی در گلایه‌های خود به رگولاتور مخابراتی امریکا FCC اعلام کرده بودند که سرعت آن‌ها کم است و چیزی که به آن‌ها فروخته‌شده بوده است را دریافت نکرده‌اند؛ کاربرانی که با کاهش سرعت مواجه شده‌اند، می‌گویند در عمل سرعتی کمتر از ۱Mbps دریافت می‌کنند درحالی‌که دیگر مشتریان T-Mobile به سرعت بالای ۱۰Mbps دسترسی دارند.

شرکت T-Mobile توضیح داده بود که تمرکز سیاست «اولویت‌بندی داده‌ها» روی کاهش سرعت سه درصد پرمصرف‌ترین مشتری‌هاست، اما به‌وضوح مشخص نکرده بود که کاربر باید چه میزان داده مصرف کند تا جزو سه درصد کاربران پرمصرف قرار نگیرند:
” ما برای اینکه بتوانیم تجربه خدماتی خوبی به اکثر کاربران خود ارائه دهیم و مسائل مرتبط با محدودیت ظرفیت و کاهش کیفیت شبکه را به حداقل برسانیم، ممکن است با اعمال اولویت‌های مختلف، شبکه را مدیریت کنیم. به‌عبارت‌دیگر، این احتمال وجود دارد که در برخی موارد، مشتریانی که به‌طور متوسط در یک ماه از مجموع مصرف ۹۷%کاربران، بیشتر مصرف می‌کنند، با کاهش سرعت مواجه شوند. این محدودیت در برخی زمان‌ها و برخی از قسمت‌های شبکه اعمال می‌شوند”.

اما به گفته FCC، مسئله تنها محدود کردن و کاهش سرعت نیست بلکه روشی است که “تی موبایل” از طریق آن بازاریابی می‌کند؛ به اعتقاد FCC، این اپراتور مخابراتی به‌درستی به مشتریان خود اطلاع‌رسانی نکرده است که، بر اساس سیاستی به نام «قانون سه درصد پرمصرف‌ترین کاربران»، اگر در یک ماه بیش از ۱۷ گیگابایت داده مصرف کنند، سرعتشان محدود خواهد شد.
به گفته مدیر دفتر اعمال قانون در کمیسیون ارتباطات فدرال FCC، “کاربران نباید مجبور باشند حدس بزنند که برای سرویس‌های به‌اصطلاح نامحدودی که خریداری کرده‌اند، محدودیت‌های کلیدی مثل کاهش سرعت یا میزان داده قابل‌مصرف وجود دارد یا خیر. زمانی که ارائه دهنگان خدمات اینترنت پرسرعت صادقانه و دقیق همه‌چیز را در تبلیغات خود بیان کنند، مشتری‌ها از چیزی شگفت‌زده نخواهند شد و دقیقاً به‌اندازه هزینه‌ای که می‌کنند، خدمات دریافت می‌نمایند”.

در بیانه‌ای که “تی موبایل” به‌تازگی منتشر کرده است ابهامات این طرح را شفاف‌تر مشخص می‌کند:
“کاربران طرح‌های نامحدود ۴G LTE که در یک دوره بیش از ۲۱ گیگابایت مصرف داشته باشند، با افت سرعت در آن دوره مواجه خواهند شد. در صورت وجود رقابت بین کاربران برای دسترسی به منابع شبکه، این کاربران در آن زمان و آن مکان سرعت به نسبت کمتری خواهند داشت”.

بیانه اخیر نسبت به عدم قطعیتی که در مورد بیانه قبلی وجود داشت، بهبود پیداکرده است. اگرچه هنوز هم افرادی که مشتاق داشتن خدمات واقعاً نامحدود هستند را ناامید می‌کند.

FCCشوخی ندارد!

چندی پیش FCC اپراتور AT&T را به دلیل مشابه در گمراهی مشتریان و کاهش سرعت کاربران پرمصرف در بسته اینترنت نامحدود، به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار جریمه کرده بود؛ مدیران at&t  برخلاف “تی موبایلی” ها گفته بودند این جریمه را که سنگین‌ترین جریمه در تاریخ FCC محسوب می‌شود، قبول نداشته و در برابر آن شکایت خواهند کرد.

البته اپراتورهای رقیب Verizon و Sprint نیز از جریمه‌های FCC بی‌نصیب نمانده‌اند، آن‌ها نیز سال گذشته مجموعا به مبلغ ۱۵۸ میلیون دلار (ورایزون ۹۰ میلیون دلار و اسپرینت  ۶۸ میلیون دلار) بخاطر هزینه‌های اضافی سرویس‌های ارزش افزوده متنی که در قبض مشترکین بدون اطلاع قبلی، منظور گشته بود جریمه شده بودند.

در حال حاضر شرایط اعمال محدودیت برای طرح‌های LTE توسط اپراتورهای مختلف آمریکایی به‌صورت زیر است:

  • شرکت Verizon: طرح‌های داده بلندمدت محدودیتی ندارند.
  • شرکت Sprint: بدون محدودیت
  • شرکت T-Mobile: مشتری‌هایی که بیش از ۲۱ گیگابایت مصرف کنند، در صورت وجود وضعیت ازدحام در شبکه (کانجست) با محدودیت روبه‌رو می‌شوند.
  • شرکت AT&T: طرح‌های داده بلندمدت، پس از ۵ گیگابایت مصرف، در صورت وجود وضعیت ازدحام در شبکه (کانجست) محدود می‌شوند. (این طرح پس از جریمه رگولاتوری به ۲۲ گیگ افزایش یافته است)

 

منبع: اختصاصی تحریریه نشریه الکترونیک ترند