چهار ایده برای انتظام بخشی به دنیای اینترنت: موسس فیس‌بوک خواستار نقش فعال‌تر دولت‌ها و رگولاتوری‌ها و همکاری با شبکه‌های اجتماعی در تنظیم مقررات شد؛ کنترل محتوا در اینترنت فقط کار شرکت‌ها نیست

چهار ایده برای انتظام بخشی به دنیای اینترنت: موسس فیس‌بوک خواستار نقش فعال‌تر دولت‌ها و رگولاتوری‌ها و همکاری با شبکه‌های اجتماعی در تنظیم مقررات شد؛ کنترل محتوا در اینترنت فقط کار شرکت‌ها نیست

به گزارش نشریه الکترونیک ترند، موسس فیسبوک که پیشتر به جهت نقش شرکتش در ماجرای کمبریج آنالیتیکا و اخیرا نیز به دلیل انتشار ویدئوی حمله مرگبار به دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزلند تحت فشاد انتقاد است؛ خواستار نقش فعال‌تر دولت‌ها و رگولاتوری‌ها و همکاری با شبکه‌های اجتماعی در تنظیم مقررات شد و اعلام کرد: مسئولیت نظارت بر محتوای مضر در اینترنت بزرگتر از آن است که فقط شرکت‌ها آن را به عهده بگیرند.

بنیان‌گذار فیس‌بوک طی مقاله‌ای که در واشنگتن‌پست نیز بازنشر یافته، گفته است: شرکت‌های فناوری نیاز به نقش فعال‌تر دولت‌ها و رگولاتوری ها دارند: “قانون‌گذاران اغلب به من می‌گویند که ما بیش‌ازحد قدرت داریم، من با این صحبت موافقم اما شبکه‌های اجتماعی نیاز به حمایت و راهنمایی دارند.”

همانند گوگل، یوتیوب و دیگر شرکت‌های فناوری، فیس‌بوک نیز این روزها تحت‌فشار سناتورهای آمریکا و البته سازمان‌های اروپایی است اما مدیر آن طی مقاله‌ای به تشریح دیدگاه‌هایش درباره ضرورت و نحوه وضع مقررات در اینترنت پرداخت و گفت: معتقد است برای حل مشکلات موجود نیاز به همکاری‌های بین نهادها، سازمان‌های قانون‌گذار و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

مؤسس فیسبوک خواستار قوانین تازه‌ای شد که به “تمام وب‌سایت‌ها” اعمال‌شده و “مانع از گسترش سریع محتوای مضر میان پلتفورم‌ها شود.”

زاکربرگ خواستار ایجاد “چارچوب جهانی مشترک” مجزا از مقررات داخلی کشورها جهت حفظ مؤثرتر حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها شد بر این اساس او خواستار قوانین جدید در چهار حوزه شد: محتوای مضر، سلامت انتخابات، حفاظت از حریم خصوصی و قابلیت انتقال دیتا

وی گفته است: “یک ایده شامل تشکیل نهادهای ثالث برای تنظیم استانداردهای توزیع محتوای مضر و اندازه‌گیری نرخ فعالیت شرکت‌ها علیه این استانداردها است. مقررات تدوین شده می‌تواند خطوط اصلی را برای مواردی که ممنوع است تعیین کند و به شرکت‌ها پیشنهادهایی مثبت برای به حداقل رساندن ضررها ارائه کند.”

زاکربرگ در بخشی دیگر از این مقاله درخصوص سلامت انتخابات می‌نویسد:
“تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا یک آگهی سیاسی است یا خیر همیشه به‌سادگی میسر نیست. سیستم‌های ما مؤثرتر خواهد بود اگر مقررات دولتی استانداردهای مشترکی برای تأیید چهره‌های فعال سیاسی ایجاد کند. حفاظت از حریم خصوصی مؤثر، نیازمند یک چارچوب جهانی هماهنگ است.”

درنهایت و براساس ایده چهارم و موضوع انتقال دیتا، وی گفته است این قوانین باید امکان انتقال و به اشتراک گذاری داده‌ها را تضمین کنند و خواستار اعمال قوانینی شفاف شد که توضیح دهد” زمانیکه اطلاعات کاربران از یک سرویس‌دهنده به دیگری منتقل می‌شود مسئول حفاظت از آن برعهده کیست.

مارک زاکربرگ، سال گذشته نیز در نشست مشترک کمیته قضایی و کمیته بازرگانی سنای ایالات‌متحده بابیان اینکه با رشد فعلی اینترنت در جهان، وضع برخی ضوابط «اجتناب‌ناپذیر» است، اعلام کرده بود: “معیارهای تدوین‌شده توسط اتحادیه اروپا، (نظیر GDRP) سخت‌گیرانه‌تر از ضوابطی است که فیس‌بوک در حال حاضر آن‌ها را اجرا می‌کند، و مقررات اتحادیه اروپا می‌تواند به‌عنوان یک نمونه، در آینده، به‌کار ایالات متحده بیاید.”

گردآوری و ترجمه: تحریریه نشریه الکترونیک ترند