زمان تغییرِ بازاریابیِ “مبتنی بر اشخاص” اپراتورها!

زمان تغییرِ بازاریابیِ “مبتنی بر اشخاص” اپراتورها!

برای دهه‌ها، اپراتور‌های مخابراتی برای برنامه‌های قیمت گذاری، طراحی تبلیغات و شناسایی پتانسیل برای محصولات جدید یا با تجدید بسته بندی محصولات به بازاریابی مبتنی بر اشخاص تکیه کرده‌اند. روش مبتنی بر اشخاص شامل تقسیم بندی مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه به گروه‌های جمعیتی خاص بر مبنای برداشت بازاریابان است. در دنیای مبتنی بر داده‌های امروزی…
در دنیای مبتنی بر داده‌های امروزی، تلاش برای قرار دادن افراد در گروه‌های کلی مورد نیاز نمی‌باشد. زمان آن رسیده است که مشاغل مختلف بازاریابی مبتنی بر اشخاص را کنار بگذارند و تکنولوژی داده‌های عظیم را در آغوش بکشند: دریافت کردن، ذخیره کردن و پردازش صورت حساب شبکه در سطح دقیق‌تر برای هر مشترک.

به گزارش ترند، داده‌ها از جمله تعاملات مشتریان، استفاده، مکان، کاربرد‌ها، دستگاه‌ها، تاریخچه جستجو، الگو‌های تماس و غیره این امکان را برای اپراتور‌ها فراهم می‌کند که با استفاده از الگو‌های گسترده‌تر (مانند کاوش، سازش) برنامه‌های بازاریابی فردی مبتنی بر مفهوم “بازاریابی نفر به نفر” را خلق کنند. این مفهوم، برخورد کردن با هر کاربر به عنوان یک فرد با رفتار‌ها، زمینه‌های علاقه‌مندی و الگو‌های خرید مشخص و سپس ارائه پیامک‌های بازاریابی فردی برای استفاده در مؤثر‌ترین کانال‌های مبتنی بر نیاز‌ها، زمینه و هدف خاص فردی را در بر می‌گیرد.
حتی توسط بازاریابی نفر به نفر، می‌توان به سناریو‌های در حال تغییر پرداخت. برای مثال زمانی که شخصی به خارج از کشور سفر می‌کند، استفاده او از خدمات مخابراتی بسیار متفاوت از زمانی است که وی در منزل از سرویس محلی استفاده می‌کند.
در واقع، یک کاربر آیفون در تانزانیا ممکن است از خدمات مخابراتی در فرانسه به شکل متفاوتی از یک کاربر آندرویدی که از‌‌ همان کشور دیدن می‌کند، استفاده کند. ادغام پروفایل داخلی مشترک با داده‌های رومینگ، اپراتور‌ها را قادر می‌سازد تا رفتار انتقالی فرد را به شکلی درک کنند که بازاریابی مبتنی بر اشخاص هیچ‌گاه نمی‌تواست.
اپراتور‌هایی که از روش نفر به نفر (segment of one) برای بازاریابی استفاده می‌کنند، می‌توانند از مزایای سناریو‌های جدید بازاریابی استفاده کنند. برای مثال، اگر یک مشتری در حال مشاهده یک ویدئو با اینترنت ۳G در ماشین در حال حرکت است و قطعی‌هایی را به سبب وجود بافر‌ها تجربه می‌کند، احتمال دارد که آن کاربر نا‌امید شود و ارائه دهنده خدمات را سرزنش کنند. با بازاریابی شخصی، این شانس وجود دارد که رضایت کاربر را با ارائه اینترنت ۴G شصت دقیقه‌ای موقت به منظور پشتیبانی از نمایش بهتر ویدئو و تکمیل مشاهده آن برنامه به دست آورد.
به دست آوردن چنین فرصت‌های بازاریابی تنها زمانی ممکن است که درک کاملی از هر کدام از مشتریان داشته باشیم (که آیا دستگاه آن‌ها از ۴G پشتیبانی می‌کند در حالی که آن‌ها تنها سرویس ۳G را خریداری کرده‌اند و در نتیجه گزینه‌هایی وجود دارد که می‌توان از مزایای آن برای بهبود پخش ویدئو استفاده کرد.) در این شرایط نه تنها اپراتور‌ها می‌توانند قدم‌هایی را برای اطمینان از حفظ مشتری خود بردارند، بلکه موقعیتی برای افزایش فروش در این فرآیند خلق کرده‌اند.

segment of one operatorاپراتور‌ها در موقعیت منحصر به فردی قرار دارند که می‌توانند یک قدم بیشتر بردارند و روش بازاریابی مبتنی بر تأثیرگذاری را ارائه کنند. این روش پیش بینی می‌کند که چگونه یک مشترک می‌تواند بر سایر افراد تأثیر بگذارد یا تحت تأثیر دیگران قرار بگیرد و از ثبت داده‌های مکالمه (CDR‌ها) نشأت می‌گیرد که شامل مواردی مانند اینکه چه کسی با چه کسی تماس می‌گیرد، در چه فواصل زمانی تماس بین دو نفر برقرار می‌شود و میانگین طول مدت مکالمه می‌باشد. این امر به ایجاد یک نمودار اجتماعی کمک می‌کند که قدرت تأثیر روابط را در تقویت پیامک‌های تبلیغاتی برای افراد به کار می‌برد که این کار را از طریق پیشنهاد‌هایی که از سوی تأثیر گذاران مورد اعتماد ارائه می‌شود، انجام می‌دهد که بسیار شبیه بازاریابی «دهان به دهان» است که میزان موفقیت بالاتری دارد.
علاوه بر این، اپراتور‌ها می‌توانند با استفاده از بررسی داده‌ها و خرید خدمات، چنین نمودار‌های تأثیر اجتماعی را با نمودار‌های علایق فردی همسو سازند. پیامک‌های مورد اعتماد می‌توانند برای افراد خاص بیشتر تصفیه شوند که این امر با استفاده از فیلتر‌های مشترک صورت می‌گیرد تا مشخص کنند که اگر مشترک «A» این را دوست دارد آن‌ها نیز‌‌ همان را دوست دارند.
به عنوان مثال، نمودار علایق به ما خواهد گفت که احتمال بیشتری وجود دارد که خانم‌های جوانی که از آیفون استفاده می‌کنند، سرویس موزیک پاندورا را خریداری کنند، در حالی که نمودار اجتماعی به ما کمک خواهد کرد تا آن افراد را از طریق تبلیغات تأثیرگذاران خود مورد هدف قرار دهیم. ادغام این نمودار‌ها ابزار بازاریابی قدرتمندی را برای اپراتور‌ها ایجاد می‌کنند و برای شرکت‌های ثالث (واسطه یا دلال) نیز به‌‌ همان اندازه ارزشمند هستند. اپراتور‌ها دریافته‌اند که داده‌های مشتری آن‌ها بهترین و ارزشمند‌ترین دارایی آنهاست و اکنون ایجاد جریان‌های درآمد زایی از طریق داده‌ها را آغاز کرده‌اند.

پذیرش سریع علم داده‌‌ها و تکنیک‌های بازاریابی تحلیلی توسط اپراتور‌ها، که ارائه کننده‌های سرویس‌های دیجیتال مانند آمازون، نت فیلیکس و اسپاتی فای را موفق ساخته است، به منسوخ شدن بازاریابی مبتنی بر اشخاص قدیمی و جایگزینی توسط بازاریابی در زمان واقعی و بازاریابی داده محور مؤثر‌تر منجر شده است.

منبع: تحریریه نشریه الکترونیک ترند