ورودبه دنیای واقعیت مجازی با Spaces؛ فیسبوک رویای ماتریکس را محقق کرد!!

ورودبه دنیای واقعیت مجازی با Spaces؛ فیسبوک رویای ماتریکس را محقق کرد!!

چندی پیش فیسبوک از تولید کنندگان تجهیزات و اپراتورهای مخابراتی خواسته بود، با همکاری یکدیگر به دنبال راهی موثرتر جهت هدایت و اجرای فعالیت‌هایی که با data intensive (برنامه‌هایی که با حجم زيادی سر و کار دارند) نظیر برنامه های مرتبط با واقعیت مجازی (VR) باشند؛ اکنون سه سال پس از خرید اکیولس، فیسبوک با معرفی Spaces قدم بزرگی را برداشت. این پلتفرم که به صورت بتا برای هدست واقعیت مجازی “Oculus Rift” منتشر شده، نخستین مرحله از تلاش جاه‌طلبانه کمپانی فوق برای ترکیب تعاملات اجتماعی و فضای سه بعدی مجازی به شمار میرود.

با استفاده از Facebook Spaces و اکوسیستم اکیولس، می توان حساب کاربری فیسبوک را به فضایی گسترده متصل کرد که صرفاً حالت پیام متنی ندارد، بلکه صدا، آواتار و زبان بدن نیز در آن دخیل هستند. در این اپلیکیشن، حداکثر چهار نفر با ورود به اکانت خود وارد یک فضای مشترک می شوند و در آنجا به گفتگو، ترسیم شکل‌های مختلف، مشاهده ویدیوهای ۳۶۰ درجه، برقراری تماس تصویری و ثبت سلفی های مجازی می پردازند.

به هر صورت شاید طی دهه آتی میلادی، واقعیت افزوده به یکی از برتری‌های کلیدی فیسبوک در حوزه موبایل تبدیل شود، اما واضح است که این کمپانی اهداف جاه طلبانه و بزرگی را در سر می پروراند و می‌خواهد تجربیات و عواطف عمیق انسانی را نیز وارد محیط مجازی نماید؛ Spaces نخستین گام در این مسیر است؛ اگرچه این محیط در حال حاضر بیشتر جنبه سرگرمی دارد. [منبع:دیجیاتو]

FacebookSpaces-2

به عنوان مثال، زمانی که کاربر قصد ساخت آواتار را برای اسپیسس دارد تنها کافی است تصویری را به آن وارد کند تا محتوایی بر اساس آن تولید بشود. البته کاربر می‌تواند بعد از تولید آواتار توسط برنامه آن را تغییر داده، لباس و حالت‌های چهره‌ی را به دلخواه شخصی‌سازی کنند. سپس افراد به اطراف میزی که روی آن یک صفحه‌ی کنترل قرار دارد، منتقل می‌شوند.

مصرف‌کنندگان می‌توانند دوستان خود را به محیطی که در آن قرار دارند دعوت کرده (در حال حاضر حداکثر سه نفر) و به انجام کارهایی مانند طراحی، بازی‌های ویدئویی، عکاسی، مکالمه و گوش دادن به موسیقی یا مشاهده ویدئوی °۳۶۰ را انجام بدهند.

کاربر می‌تواند مدادی مجازی را ظاهر کرده و شروع به نقاشی کند. موارد نقاشی شده بعد از تکمیل به اشیا قابل تعامل تبدیل خواهند شد؛ بنابراین تنها چیزی که افراد را محدود می‌کند، خلاقیت آن‌ها است. برای نمونه کاربر می‌تواند کلاهی را نقاشی کرده روی سر خود بگذارد یا شمشیری ایجاد و با آن به محیط ضربه وارد کند.

Facebook Spaces2
یکی دیگر از ویژگی‌های اسپیس، موتور احساسات (emotion engine) آن است که با ترکیب یک نرم‌افزار هوشمند و قابلیت‌های لمسی دسته‌ی هدایتگر هدست واقعیت مجازی، برای طراحی آواتارهای انسانی استفاده شده است. تعدادی از حالت‌های موتور احساسات نیز اختیاری هستند. به‌عنوان مثال کاربران با قرار دادن دستان زیر چانه می‌توان حالت تعجب را به نمایش گذاشت یا با قرار دادن دستان روی چشم‌ها وانمود کنند ترسیده‌اند. به عبارتی دیگر می‌توان از آن به عنوان ایموجی‌های واقعیت مجازی یاد کرد. [منبع:cyberban]

اسپیسس هم‌اکنون از هدست اکیولاس ریفت فیس‌بوک و دسته ی هدایتگر پشتیبانی می‌کند؛ اما افرادی که این ابزار را ندارند نیز می‌توانند از طریق پیام‌رسان مسنجر به صورت دوبعدی در آن فعالیت کنند.


عملا فیسبوک اسپیسس با پیام‌رسان فیسبوک ادغام شده و کاربران می‌توانند با استفاده از واقعیت مجازی با دوستان خود درارتباط باشند؛ به‌گفته مقامات فیسبوک، تمام محتوای موجود در این شبکه اجتماعی و خط زمانی آن قابل انتقال به اسپیس هستند.

شایان ذکر است در اسپیسس، امکان تله پورت بین محیط‌های مختلف  وجود داشته وحتی ثبت تصاویر در قالب واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) نیز امکان‌پذیر است.
واقعیت ترکیبی اولین بار توسط مایکروسافت معرفی شد. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد به صورت هم‌زمان با هر دو محیط واقعی و مجازی تعامل داشته از برخورد تصادفی با محیط اطراف جلوگیری کنند.

گردآوری: نشریه الکترونیک ترند