چالاک ماندن در دنیای OTT: چرا اپراتورها همچنان آهسته حرکت می‌کنند!؟

چالاک ماندن در دنیای OTT: چرا اپراتورها همچنان آهسته حرکت می‌کنند!؟

با از راه رسیدن ارائه دهندگان محتوای OTT، بدون شک روشی که ما از تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کنیم تغییر کرده است. فیسبوک، واتس‌آپ، وایبر و اسکایپ بر بازارهای ارتباطات چیره شدند و خدمات جدید به سرعت و به طور فزاینده راه‌اندازی گردیدند و اُپراتورها دریافند که سودشان در حال کاهش است و اکنون با این سوال مواجه هستند که به منظور ادامه دادن مسیر با این اخلالگران دیجیتال! چگونه سرویس بهتری ارائه دهند…. گزارش‌های Juniper Research نیز پیش‌بینی نموده‌اند که در طول پنج سال، ارائه دهندگان سرویس OTT انتظار مشاهده‌ی افزایش پنج برابری در میزان درآمد خود را خواهند داشت، که بی‌شک منجر به نگرانی‌هایی در اتاق‌های هیئت مدیره‌ی بسیاری از اُپراتورهای تلفن همراه خواهد شد!

تحقیق اخیر انجام شده توسط Tecnotree از میان اُپراتورهای جهان تأیید می‌کند که صنعت آگاه است که به منظور پر کردن شکاف بین رقبای OTT و CSP ها تغییر لازم است. این تحقیق همچنین آشکار نمود که ۷۵% از پاسخ دهندگان به افزایش متوسط درآمد به ازای هر مشتری (ARPU) مرتبط با خدمات دیجیتال در طول ۱۲ ماه گذشته توجه کرده‌اند.

با توجه به اینکه ۶۹% از اُپراتورها انتظار دارند تا یک افزایش در مصرف دیجیتال از طرف مشتریانی که به اروپا سفر می‌کنند را ببینند، لذا به نظر می‌رسد تقاضا برای خدمات دیجیتال در حال افزایش باشد. به منظور سود بردن از این افزایش مصرف، اُپراتورها جهت تضمین ماندگاری داده‌ها در شبکه‌های خود، درحالیکه تضمین می‌نمایند که خدمات جدید به سرعت اجرایی می‌شوند، جهت اطمینان از اینکه از رقبای سریع خود عقب نمی‌اُفتند، باید در ارائه‌ی خدمات سرمایه‌گذاری مجدد انجام دهند. به گزارش ترند قریب به اتفاق ۸۹% از اُپراتورهایی که مورد بررسی قرار گرفتند باور داشتند که ارائه دهندگان OTT می‌توانند طی ۱ تا ۶ ماه محصولات جدید ارائه دهند، در حالیکه ۳۰% از شرکت کنندگان مورد سوال قرار گرفته باور داشتند که یک سال زمان لازم است تا CSP ها همین کار را انجام دهند.

یکی از بزرگترین موانع در سیستم‌های پشتیبانی عملیاتی و کسب و کار (BSS) می‌باشد. رقبای OTT با بخش‌های بزرگی از سهم بازار فرار کرده‌اند، عمدتاً به دلیل ناتوانی اُپراتورهای بزرگ در برای بروزرسانی سریع و کارآمد زیرساخت‌های سیستم پشتیبانی عملیاتی و کسب و کار قدیمی خود (OSS/BSS)، با توجه به اینکه ۵۰% از اُپراتورها نیاز به بروزرسانی سیستم‌های خود و ۷۹% از آنها نیاز به حرکت به سمت عملکردهای صدور صورتحساب کاملاً یکپارچه درون مجموعه محصولات دیجیتال خود هستند.

بنابراین، چه کاری برای غلبه بر این چالش‌ها انجام شده است؟ اُپراتورها در قالب ائتلافی از نُه اُپراتور تلفن همراه به منظور اینکه دیجیتال یا محتوای دیجیتال را سریعتر برای مصرف کنندگان بیاورند اقداماتی را انجام داده‌اند. به طور مشابه، EE اخیراً برای یک خدمات موسیقی جدید به نام TRAX با MTV شریک شده است و DirectTV شرکت AT&T، که برنامه‌نویسی بر حسب تقاضا و زنده را ارائه می‌دهد، نیز حال یک سرویس OTT می‌باشد. اما همراه با ارائه‌ی این بسته‌های نرم‌افزاری، CSP ها مجبور به ساخت و برنامه‌ریزی برای عدم قطعیت درون زیرساخت خود خواهند شد. در حالیکه این غیرواقع‌بینانه است که آینده را پیش‌بینی کنیم، ظهور فناوری‌های جدید نظیر IoT با امکانات بی‌شمار، CSP(Communication Service Providers) ها، به منظور پاسخگو بودن و سازگاری با تقاضای در حال تغییر بازار، به انعطاف‌پذیر و چابک بودن با سیستم‌های OSS/BSS خود نیاز خواهند داشت.

 

منبع:تحریریه نشریه الکترونیک ترند