جریمه ۱۶۷ میلیون دلاری گوگل از سوی رگولاتوری ناظر بر قوانین رقابتی فرانسه

جریمه ۱۶۷ میلیون دلاری گوگل از سوی رگولاتوری ناظر بر قوانین رقابتی فرانسه

به گزارش نشریه الکترونیک ترند، نهاد تنظیم رقابت فرانسه، شرکت گوگل را به دلیل سوءاستفاده از موقعیت برتر و غالب در بازار و اعمال قوانین مبهم جهت تحمیل قواعد شرکت به کاربران و آگهی‌دهندگان، به پرداخت ۱۵۰ میلیون یورو جریمه محکوم کرد. این مبلغ یکی از بالاترین ارقامی است که فرانسه تاکنون برای یک شرکت خصوصی در این کشور در نظر گرفته است.

آغاز تحقیقات و بررسی‌های این نهاد در پی شکایت شرکت فرانسوی GibMedia (که یک سری از وب سایت‌های ارائه‌دهنده پیش‌بینی وضع هوا، اطلاعات شرکتی و کتاب‌های راهنما را مدیریت می‌کند) بوده است؛ این شرکت گوگل را متهم به بستن حساب “گوگل ادز” خود بدون اطلاع قبلی کرده است. حال هیئت نظارتی فرانسه در تحقیقاتی که چهار سال به طول انجامید، اعلام کرد گوگل با تغییر اختیاری قوانین خود از قدرت خود در بازار سوءاستفاده کرده است.

به گفته این نهاد نظارتی فرانسه، شرکت گوگل به دلیل “موقعیت برتر”  خود تقریباً کنترل کامل بازار تبلیغات اینترنتی را در اختیار گرفته و با سوءاستفاده از این موقعیت، خود را به کاربران و تبلیغ‌کنندگان تحمیل می‌کند.

رگولاتوری ضد انحصار فرانسه، دلیل اصلی جریمه گوگل را حمایت از رقبای این شرکت عنوان کرده که باوجود فعالیت‌های خلاقانه به دلیل قدرت گوگل در بازار مجازی، دیده نمی‌شوند. شرکت گوگل دوماه زمان خواهد داشت تا به این رأی اعتراض کند.

در ماه ژانویه گذشته نیز هیئت نظارت بر حفاظت اطلاعات فرانسه، گوگل را  ۵۰ میلیون یورو به دلیل نقض قوانین حریم خصوصی آنلاین اتحادیه اروپا جریمه کرده بود.

فرانسه همچنین از چندی پیش ۴ غول فناوری اطلاعات آمریکایی موسوم به گافا (گوگل، آمازون، فیس بوک و اپل) را به پرداخت مالیات بیشتر بر اساس قوانین موجود در فرانسه محکوم کرده است. طرحی که بر اساس آن، بر قسمتی از درآمد شرکت‌های بزرگ فناوری که در داخل فرانسه به دست آمده باشد، مالیاتی ٣ درصدی وضع شده و شرکت‌های فناوری دیجیتال با درآمدی بیش از ٧۵٠ میلیون یورو که ٢۵ میلیون یوروی آن را از طریق کاربران فرانسوی به دست آورده باشند، در معرض این مالیات‌های تازه قرار خواهند گرفت.

ترجمه و گردآوری: تحریریه نشریه الکترونیک ترند