جذب سرمایه جدید در استارتاپ “CarChain”، سامانه غیرمتمرکز درخواست خودرو مبتنی بر فناروی بلاکچین

جذب سرمایه جدید در استارتاپ “CarChain”، سامانه غیرمتمرکز درخواست خودرو مبتنی بر فناروی بلاکچین

به گزارش نشریه الکترونیک ترند، استارتاپ “کارچین” (پلتفرم ارائه خدمات تاکسی اینترنتی مبتنی بر فناوری بلاکچین)، موفق به جذب دور تازه‌ای از سرمایه شد؛ بر این اساس این استارتاپ که در یک سال گذشته در حال توسعه نسخه اولیه محصول (MVP) خود بود، از پیوستن چند سرمایه‌گذار فرشته (Angel investor) در اوایل سال جاری خبر داده است.

استارتاپی که به نظر می‌رسد ایده اولیه آن از دو پروژه بلاکچینی مطرح بین‌المللی Ridecoin و La’Zooz اقتباس شده و به گفته مدیران آن قصد دارد علاوه بر امکان مشارکت و سهامداری تمام بازیگران، با اجرای یک سیستم حمل‌ونقل اینترنتی مبتنی بر قراردادهای هوشمند و فناوری بلاک‌چین، بستری ضد انحصاری ایجاد کرده و با ایجاد فضایی رقابتی بین سرویس‌دهندگان و رانندگان سبب کاهش کارمزدها و تعیین قیمت‌های سفر شود.

بر اساس پیش‌بینی ها ورود این سرویس تاکسی بلاکچینی به بازار اواخر تابستان خواهد بود.

مدیر سرمایه‌گذاری کارچین در این باره می گوید منابع تخصیص‌یافته طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده که در سپیدنامه این استارتاپ درج شده؛ برای آماده‌سازی و راه‌اندازی نسخه اولیه کارچین هزینه خواهد شد.

مهدی زیودار با تأکید بر اینکه یکی از ویژیگی‌های جذاب این استارتاپ، توکن کارنسی است اعلام کرد که به‌زودی برنامه‌هایی پیش از راه اندازی رسمی کارچین را ارائه خواهند داد. او توضیح داد: “به‌زودی شاهد آغاز برنامه‌هایی پیش از راه‌اندازی رسمی کارچین به‌منظور جذب سرویس‌دهندگان، اتصال‌گران، رانندگان و مسافران خواهیم بود.”

در همین رابطه، هم‌بنیانگذار و مدیر اجرایی «کارچین»، در گفت‌وگو با پیوست در توضیح نحوه همکاری با سرمایه‌گذاران فرشته با یادآوری دو شیوه مرسوم استارت‌آپ‌های بلاکچینی (استخراج کوین و عرضه اولیه توکن) خاطرنشان کرده استارت‌آپ کارچین از نوع دوم بوده و یک میلیارد توکن آن تحت عنوان کارنسی (با نماد CarNC) از ابتدا ایجادشده و با توجه به اینکه کارچین پلتفرمی منبع باز است و کارمزدی دریافت نمی‌کند، توسعه‌دهندگان آن از ابتدا مالکیت ۱۰% از کل توکن‌ها را در اختیار دارند.حم

به گفته امیرعباس امامی، توکن‌ها در این پلتفرم مانند خونی در رگ‌های بدن عمل می‌کنند و هرچقد تعداد سفرهای پلتفرم ما بیشتر باشد تقاضا برای این توکن‌ها هم افزایش می‌یابد. چون تعداد توکن‌ها ثابت است وقتی تقاضا افزایش یابد، قیمت آنها هم در طی زمان افزایش خواهد یافت و سرمایه‌گذاران سود خواهند کرد.

امامی در مورد برنامه آینده این استارت‌آپ نیز گفت: “تصمیم بر این است تا پایان بهار ازلحاظ فنی محصول را تکمیل کنیم. فکر می‌کنم تا اواخر تابستان ورود به بازار را به‌صورت تستی کلید بزنیم. پس‌ازآن با جذب سرمایه بیشتر توسعه بازار را پیش می‌بریم.”

لازم به ذکر است تا پیش‌ازاین، شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر رایان‌ونچر، شرکت رستاک میدیا سپهر، استارتاپ جابه‌جا و شرکت ایکب به‌عنوان سرمایه‌گذار و شرکای تجاری به استارتاپ کارچین پیوسته بودند.

تحریریه نشریه الکترونیک ترند