مقاومت ٨ ماهه مخابرات در برابر FCP‌ها به دلیل ضعف رقابتی

مقاومت ٨ ماهه مخابرات در برابر FCP‌ها به دلیل ضعف رقابتی

نزدیک به ۸ ماه از ارائه پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت (FCP) می‌گذرد اما ۱۳ دارنده این پروانه تاکنون نتوانسته‌اند بر این اساس خدمات خود را ارائه کنند.
دارندگان پروانه FCP می‌توانند بدون محدودیت تکنولوژی و با رعایت انحصار شبکه زیرساخت و شبکه‌های ماهواره‌ای هرگونه سرویس مرتبط با اینترنت را در کشور ارائه کنند. همچنین امکان ارایه خدمات براساس پروانه شرکت مخابرات ایران را نیز خواهند داشت. اما آن طور که از شواهد پیداست، مخابرات به هر دلیل، تاکنون تمایل یا عزمی برای همکاری با دارندگان فعلی این پروانه را نداشته است.

به گفته محمد حسن شانه ساز‌زاده مدیر یکی از شرکتهای FCP: “به دلیل سیاست‌های دولت و همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تغییر پروانه‌های اینترنتی، فضا برای فعالیت شرکت‌های بخش‌خصوصی باز است و همین دلیل یکی دیگر از تاثیرهای پروانه FCP روی بازار تلفن‌ثابت و رقابتی شدن آن است. به طوری که تعرفه شرکت‌ها در این زمینه حداقل ۱۰ درصد پایین‌تر از تعرفه فعلی شرکت مخابرات خواهد بود.”
به اعتقاد وی ساختار کاری شرکت مخابرات به گونه‌ای است که قیمت تمام شده هر سرویسی برای آن بسیار بالا تمام می‌شود؛ به همین جهت این شرکت به جای کم کردن هزینه‌های خود به دنبال گران کردن خدماتش است.
این فعال اینترنتی همچنین با اشاره به احتمال تمدید دوران حفاظت پروانه اپراتور فیبرنوری می‌گوید: «با‌شناختی که از دولت داریم به نظر نمی‌رسد که آن‌ها با تمدید دوران انحصار پروانه اپراتوری که نزدیک به چهار سال کشور را از گسترش تکنولوژی فیبر نوری عقب انداخته است موافق باشند. اگر هم این دوران حفاظت تمدید شود قطعا باید شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.»

وزارت ارتباطات دست شرکت‌های اینترنتی در بازار فیبرنوری و تلفن ثابت را با پروانه FCP باز گذاشته است و اگر شرکت ‌مخابرات و مسوولان اپراتور چهارم تصمیمات درستی برای همکاری با دارندگان این پروانه بگیرند، در سال آینده شاهد پیشرفت قابل توجه‌ای در بازار ارتباطی کشور خواهیم بود.
با شکل‌گیری پروانه FCP، بخش ارائه خدمات دیتا، ارتباطات تلفن ثابت، بی‌سیم ثابت و فیبر نوری در قالب پروانه FCP دیده شده است، گفتنی است از ۲۷ تقاضا برای این پروانه  ۱۸ عدد مورد تایید قرار گرفته است.